Vrijdag op het Marnix was weer erg inspirerend en heel erg vermoeiend. 's Middags de eerste echte Leerkring (in Garderen was het meer aan elkaar voorstellen). Sietske en ik waren de laatste 2, volgende week mogen we als eersten.
Guido nam erg veel tijd in beslag, die bleef 'hangen' op zijn vraaggerichte interactieve curriculum.
Tim wil kijken of contextgebonden onderwijs een positieve invloed heeft op spelling en/of woordenschat.
Paul's vraag kan worden: Wat zijn de stimulie om de creativiteit van 16-19 jarigen te beïnvloeden?
Hij heeft Het Element van Ken Robinson in het Nederlands, ik ben het nu in het Engels aan het lezen. Wat een feest! Wat een verhalenverteller! Af en toe huilen van het lachen, ik weet niet of het wetenschappelijk verantwoord is, maar ik leer er wel heel veel van...
Pagina 15:
"All children start their school careers with sparkling imaginations, fertile minds, and a willingness to take risks with what they think. When my son was four, his preschool put on a production of the Nativity story. During the show, there was a wonderful moment when three little boys came onstage as the Three Wise Men, carrying their gifts of gold, frankincense, and myrrh. I think the second boy lost his nerve a little and went out of sequence. The third boy had to improvise a line he hadn't learned, or paid much attention to during rehearsals, given that he was only four. The first boy said, "I bring you gold." The second boy said, "I bring you myrrh."
The third boy boy said, "Frank sent this."
Who's Frank, you think? The thirteenth apostle? The lost Book of Frank?
What I loved about this was that it illustrated that, when they are very young, kids aren't particularly worried about being wrong. If they aren't sure what to do in a particular situation, they just have a go at it and see how things turn out. This is not to suggest that being wrong is the same thing as being creative. Sometimes being wrong is just being wrong. What is true is that if you're not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original."
Oke, en dat dan toepassen voor leerlingen van 16-19 die al die jaren door onze manier van onderwijs geven geleerd hebben geen fouten te mogen maken...
Lies wil de professionele identiteit van de leraar gaan onderzoeken.
Gert-Jan wil kijken op welke wijze ze het onderzoekend leren in zijn schoolteam kunnen versterken.
Sietske wil volgend jaar hun kliniekplan van de opleiding Mondhygiënist evalueren, nu onderzoek doen naar een learning community, of dat de kloof tussen praktijk en theorie kan dichten.
Mijn onderzoeksvraag is aangescherpt: Kunnen games en andere interactieve media het diep leren bevorderen?
Een boel te vinden op Google scholar over diep leren en deep learning. Onder andere veel onderzoek van de OU, ik zal de afgelopen jaargangen OnderwijsInnovatie van de OU daar ook eens op doorkijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten