Met de komst van nieuwe soorten spelsystemen komen er tegenwoordig regelmatig Reloaded games uit. Een nieuwe versie van een klassieker, maar dan voor de nieuwste stereoscopische 3D-, bewegingsgevoelige sensor-, touchscreen-tablet of andere gameconsole van dit moment.
LevVygotski (1896 - 1934) was een Russisch psycholoog en filosoof van Joodse afkomst.
Zijn werk werd niet gewaardeerd in de Sovjet-Unie waardoor het pas in 1958
bekend werd in het Westen. Hij heeft hier toen naam gemaakt met het
pedagogische begrip Zone van de Naaste Ontwikkeling (Zone of Proximal
Development (ZPD).
Mijn partner Paul Paree studeerde pedagogiek aan de
Vrije Universiteit in de jaren ’80. Bij
de VU was toentertijd een Vygotsky-revival gaande, wat o.a. tot uitdrukking
kwam in een aantal docenten pedagogiek die Russisch leerden, om Vygotsky in de
oorspronkelijke taal te kunnen lezen. Ook zijn in die periode zowel Zone, Tijdschrift voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs als
de OGO-Academie gestart, een landelijke vereniging van mensen die
werkzaam zijn of interesse hebben in Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Toen ik in 2008 op het Grafisch Lyceum Utrecht bij het
team Grafisch Vormgeven met een niet-functionerende klas te maken kreeg en
vertwijfeld bij mijn huis-pedagoog vroeg wat ik zou kunnen doen om de negatieve
spiraal weer een draai de goede kant op te geven riep hij dus: Vygotsky! Dat heeft toen geresulteerd in een echt praktijkonderzoek
met als resultaat Iconen van nu,
een boekje over het maken van een boekje.
Op de achterpagina de volgende wervende tekst: Wat
hebben iconen van nu te maken met onderwijstheorieën van vroeger? Wat kan de
‘Zone van de Naaste Ontwikkeling’ toevoegen aan de huidige sfeer van een
zogeheten Kutklas? En wat gebeurt er met de opwapperende jurk van Marilyn
Monroe als een hele mbo-klas er zich mee gaat bemoeien? En tot slot: waarom is
het leuker om een echt boekje uit te geven dan te spelen dat je een boekje
uitgeeft.
Dit boekje is digitaal uitgegeven bij issuu.com, en in kleine oplage digitaal gedrukt en nog te
bestellen bij lulu.com.
Twee jaar geleden ben ik overgestapt naar het team
Game Design, een nieuw team dat zich bezighoudt met de mbo-opleiding voor zowel
Game Artist (de ontwerper) als Game Developer (de programmeur).
Voor de Masteropleiding Leren & Innoveren ben
ik nu literatuuronderzoek aan het doen naar games in het onderwijs. En welke
naam kom ik tegen in de huidige literatuur over games: Vygotsky! Zone van de Naaste Ontwikkeling, Scaffolding,
Levelling Up,
het betekent allemaal hetzelfde: je begint als zwakke en ongetrainde speler, en
tijdens het spel kan je een level (met een bepaalde moeilijkheidsgraad) behalen,
en daarom ga je door naar het volgende level (met een hogere moeilijkheidsgraad).
Je voelt je goed, omdat je iets geleerd hebt wat je eerst niet kon.
Vygotsky Reloaded dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten