donderdag 10 mei 2012

AV 001

Ik heb in 2002 - 2003 mijn Pedagogisch Didactische Bekwaamheid van de Haagse Hogeschool gehaald. Ik kwam toen ik op zoek was naar alle diploma papieren ook mijn eindscriptie tegen. 

De titel was AV 001, een nieuw modulenummer. Het stond voor Algemene Vorming 001, en het was het belangrijkste module van de opleiding Grafisch Vormgeven, met keurig de eindtermen er aan gehangen, en de broodnodige vakintegratie: "Bij Algemene Vorming hoort juist ook het vermogen om buiten je eigen kringetje, buiten je eigen school, buiten je eigen vakgebied te kunnen kijken." 

Vooral de conclusie is erg leuk om te lezen (en wat ben ik dan weinig veranderd...) Geschreven mei 2003 

conclusie 
Heel erg veel geleerd afgelopen jaar. De PDV cursus was vermoeiend, maar ook heel erg leerzaam. Vooral het 'op een andere manier leren'! Maar ook in mijn werk blijf ik nieuwsgierig. Een gedeelte van deze scriptie is gemaakt in MSWord, een gedeelte in QuarkXPress en een gedeelte in InDesign (en daarvan niet-gecertificeerde PDF's gemaakt om ze ook voor mensen zonder opmaakprogramma leesbaar te maken). De beste manier om een nieuw programma te leren kennen is ermee te werken. 

Mijn eigen 'buitenschoolse activiteiten' heb ik uitgebreid beschreven. Het is jammer dat ik meestal alleen een lezing bijwoon, naar presentaties ga. Voor bijna al deze activiteiten (behalve de Alessi tentoonstelling) geldt namelijk dat ze niet maanden van te voren aangekondigd worden. Daarom is het onhaalbaar om bij elke tentoonstelling, elke lezing, elke presentatie, elke prijsuitreiking een passend modulenummer te vinden, een toets te maken, eindtermen te zoeken. 

Vandaar mijn voorstel voor een nieuw modulenummer AV 001. Met wisselende eindtermen, te integreren vakken en leergebieden. 

Want ook voor docenten geldt de allerbelangrijkste eindterm van AV 001: 
De docent heeft inzicht in het proces van leren voor de lol en de lol van het leren leren. Want hoe kan je als docent het leren voor de lol en de lol van het leren leren op je studenten overbrengen als je daar de lol zelf niet van inziet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten