maandag 7 mei 2012

Over de invloed van ICT op het onderwijs en op ons gedrag

Een heel interessant artikel opgestuurd gekregen door Guido. Met als belangrijkste conclusie: ja ons gedrag veranderd door ICT, mobiele devices en de dagelijkse toepassingen ervan. Ik hoef geen telefoonnummers meer uit m'n hoofd te leren, omdat ik ze invoer in mijn mobiele telefoon. Als digitale immigrant print ik vaak nog wel een Google Maps route uit, maar dat zal ongetwijfeld over een paar jaar niet meer nodig zijn (als je zeker weten altijd online kan zijn). 


Via deze blog ook terecht gekomen bij een artikel in de NY Times: Harvard en MIT gaan cursussen gratis online zetten. Om zoveel mogelijk studenten over de hele wereld te gaan bereiken.

The technology for online education, with video lesson segments, embedded quizzes, immediate feedback and student-paced learning, is evolving so quickly that those in the new ventures say the offerings are still experimental. “My guess is that what we end up doing five years from now will look very different from what we do now,” said Provost Alan M. Garber of Harvard, who will be in charge of the university’s involvement.


Heel erg spannend, dat zelfs hotshots van Harvard en MIT zeggen dat ze geen flauw idee hebben hoe online educatie er over 5 jaar uit zal gaan zien, en dat wij nu wel moeten weten hoe we dan ons ouderwetse analoge onderwijs moeten geven. 


Het gaat veranderen, maar hoe en hoeveel en hoe snel: geen flauw idee. Nu eerst verder lezen in een ouderwets boek dat ik in Berlijn heb gevonden: The Third Teacher. 79 Ways You Can Use Design To Transform Teaching & Learning. 


The Third Teacher is de omgeving. Ik ben nu bij nummer 38: Make them proud. The rich cultural traditions of a school's students offer design opportunities. Embracing them is a mark of respect that tells students that where they come from matters as much as where they're going to. Waanzinnig mooi en fascinerend boek! En zo mooi dat het een aantal beroepen samenbrengt: architecten, binnenhuisarchitecten, ontwerpers, pedagogen, docenten, studenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten