zaterdag 12 november 2011

Vygotsky Reloaded

Voorwoord bij mijn literatuuronderzoek

Met de komst van nieuwe soorten spelsystemen komen er tegenwoordig regelmatig Reloaded games uit. Een nieuwe versie van een klassieker, maar dan voor de nieuwste stereoscopische 3D-, bewegingsgevoelige sensor-, touchscreen-tablet of andere gameconsole van dit moment.

LevVygotski (1896 - 1934) was een Russisch psycholoog en filosoof van Joodse afkomst. Zijn werk werd niet gewaardeerd in de Sovjet-Unie waardoor het pas in 1958 bekend werd in het Westen. Hij heeft hier toen naam gemaakt met het pedagogische begrip Zone van de Naaste Ontwikkeling (Zone of Proximal Development (ZPD).

Mijn partner Paul Paree studeerde pedagogiek aan de Vrije Universiteit  in de jaren ’80. Bij de VU was toentertijd een Vygotsky-revival gaande, wat o.a. tot uitdrukking kwam in een aantal docenten pedagogiek die Russisch leerden, om Vygotsky in de oorspronkelijke taal te kunnen lezen. Ook zijn in die periode zowel Zone, Tijdschrift voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs als de OGO-Academie gestart, een landelijke vereniging van mensen die werkzaam zijn of interesse hebben in Ontwikkelingsgericht Onderwijs. 

Toen ik in 2008 op het Grafisch Lyceum Utrecht bij het team Grafisch Vormgeven met een niet-functionerende klas te maken kreeg en vertwijfeld bij mijn huis-pedagoog vroeg wat ik zou kunnen doen om de negatieve spiraal weer een draai de goede kant op te geven riep hij dus: Vygotsky!  Dat heeft toen geresulteerd in een echt praktijkonderzoek met als resultaat Iconen van nu, een boekje over het maken van een boekje. 

Op de achterpagina de volgende wervende tekst: Wat hebben iconen van nu te maken met onderwijstheorieën van vroeger? Wat kan de ‘Zone van de Naaste Ontwikkeling’ toevoegen aan de huidige sfeer van een zogeheten Kutklas? En wat gebeurt er met de opwapperende jurk van Marilyn Monroe als een hele mbo-klas er zich mee gaat bemoeien? En tot slot: waarom is het leuker om een echt boekje uit te geven dan te spelen dat je een boekje uitgeeft.

Dit boekje is digitaal uitgegeven bij issuu.com, en in kleine oplage digitaal gedrukt en nog te bestellen bij lulu.com

Twee jaar geleden ben ik overgestapt naar het team Game Design, een nieuw team dat zich bezighoudt met de mbo-opleiding voor zowel Game Artist (de ontwerper) als Game Developer (de programmeur). 

Voor de Masteropleiding Leren & Innoveren ben ik nu literatuuronderzoek aan het doen naar games in het onderwijs. En welke naam kom ik tegen in de huidige literatuur over games: Vygotsky! Zone van de Naaste Ontwikkeling, Scaffolding, Levelling Up, het betekent allemaal hetzelfde: je begint als zwakke en ongetrainde speler, en tijdens het spel kan je een level (met een bepaalde moeilijkheidsgraad) behalen, en daarom ga je door naar het volgende level (met een hogere moeilijkheidsgraad). Je voelt je goed, omdat je iets geleerd hebt wat je eerst niet kon. 

Vygotsky Reloaded dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten