zaterdag 10 september 2011

Iconen van nu

Ik had mijn boekje over de zogeheten Kutklas uit 2008 meegenomen. Werd erg gewaardeerd en als typisch praktijkonderzoek genoemd. Volgens mij meer mijn ding als het echte wetenschappelijke onderzoek. Maar misschien ben ik over een paar maanden 'om' en wil ik niets anders meer.
Het voorbeeld van 'echt wetenschappelijk onderzoek' wat we te lezen kregen vond ik ook niet echt inspirerend. Allemaal cijfers en aannames en verantwoordingen en betrouwbaarheidscijfers... Het ging om het stimuleren van ontdekkend leren, en of proceswerkbladen daarbij helpen of niet. Bij groep 7 schijnen die geen effect te hebben, bij groep 8 wel... dan ga ik me ondanks die betrouwbaarheidscijfers toch afvragen wat ik gemist heb. Wat me heel erg stoorde was het wereld oriƫnterende onderwerp dat ze hadden gebruikt om te onderzoeken, nl. terrorisme. Dat vind ik een veel te emotioneel beladen onderwerp om zoiets praktisch als proceswerkbladen te onderzoeken. Neem dan algemenere onderwerpen als: elektriciteit of de maan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten